Film/Kritika

’DE IGRA MEČKA? (razgovor o Mimi Mercedez)

 ad8ab4d54ede875c8a14be31ac55055e.960x539x1

Irena: Zašto uopšte pišemo o Mimi?

Ivan: Pa, kao, zašto da ne? Aktuelna je, sveža je, privukla je pažnju, priča se svuda o njoj, pa što ne bismo i mi ovako?

Irena: Jeste, privukla je pažnju tim novim oblikom izražavanja svojih ideja. Jer, ona je više puta rekla da repom hoće nešto da poruči, da ne radi to tek tako, a opet nije to uradila na neki dosadan, didaktičan, suvoparan način. Ali zašto pišemo o njoj na jednom studentskom blogu koji se bavi kulturom?

Ivan: Ne znam, živimo u postmodernom svetu (i dalje, po mom mišljenju) i visoka i niska kultura idu zajedno, čak bih rekao da se na primeru samog repa to može na dobar način uvideti. A i, kao, opet, zašto da ne, oboje se slažemo da o njoj vredi pisati. Mislim da će čitav ovaj razgovor dati najbolji odgovor na to pitanje.

Irena: Svakako, i ovo pitanje nije bilo za mene, meni je jasno zašto o njoj treba pisati – mislim da u načelu treba da nastojimo da kulturu shvatamo malo šire, tim pre što se pojam kulture u vremenu značajno menjao – ali sam mislila da treba unapred da damo kakav-takav odgovor na prvo pitanje koje bi neko ko ovo čita mogao da postavi.

Ivan: Recimo, ovaj EP sad što je izbacila je, po mom mišljenju, najvažnija stvar u našem repu u zadnjih par godina. Do Napaljenih uličarki ona je izbacila dobre stvari, ali nekako je to sve meni bilo onako, zanimljivo i to je to. Tek nakon EP-a sam počeo ozbiljnije da preslušavam i starije stvari, nakon čega sam shvatio koliko je ona zapravo više od tog ,,onako“. Najfascinantniji mi je taj sistem referenci, koje idu bukvalno od Ničea do Cece. Na pesmi Porno se u refrenu recimo poziva na Bege Fanka, i to iz pesme Tortilja, što je pesma sa Kentvejtovog albuma Seks i Nasilje, a, kao, taj rep koji radi Kentvejt je nešto najdalje verovatno od onoga što Mimi radi, u smislu priče, barem. Autoreference su isto bitne, i svako to ponavljanje određenog stava ima svoju funkciju, nije tu tek tako, to je ono što mi se sviđa. Nekako mi je to što ona radi najsvežije.

Irena: Meni je recimo Bege Fank koga si pomenuo najsvežiji. Njegova priča i to što on predstavlja se radikalno razlikuje od svega drugog što je trenutno na sceni ponuđeno i mislim da je taj njegov stav neka bitna promena u našoj kulturi uopšte, ne samo u hip hopu, ali hajde o tome nešto više kad najzad izađe njegov album Dobar rep.

Ivan: Da, slažem se, nisam mislio za Mimi da je najsvežija u smislu priče, ali mi jeste najzanimljivija, posebno sa tim širokim rasponom referenci, najsvesnija možda…

Irena: Najprovokativnija.

Ivan: Pa da, i najprovokativnija, u smislu – naterala me je da preslušam ceo EP, a mene je teško naterati da nešto odlušam do kraja.

Irena: To je tačno, drži ti pažnju dok slušaš. Mene je najviše privukla ta njena jednostavnost rimovanja, jednostavnost u najboljem smislu. Kad se to stavi na papir vidi se da je to uobičajen stih, uobičajen broj slogova i šema rimovanja koji su prirodni u srpskom jeziku, nisu isforsirani, mislim da zato i ima moć da privuče ljude i da većini ljudi to zvuči blisko i nije im naporno da je slušaju.

Ivan: Da, to je to puno rimovanje, i ona u tome nije nova, i pre nje su tako rimovali, ali dosta pre nje, ona je neko ko to vraća, eto, dala si mi odličan šlagvort u stvari – zato sam i rekao da je najsvežija.

Irena: Meni se, recimo, jako dopada i to što je nije pojeo trep. Njeno rimovanje i njen flou nisu ,,pristali” da se potčine tome što je za trep karakteristično. Ona je malo klasičnija tu.

Ivan: Jeste, u pravu si, to je baš dobro, trep inače forsira taj izveštačen flou, a ona je to uspešno izbegla. Meni trep generalno ne prija, baš zbog takvog načina repovanja koji mi ne odgovara, ali kod Mimi mi to ne stvara barijeru. Ovde bi trebalo pohvaliti i odličnog bitmejkera Žartikala, koji je, naročito na EP-ju, ali i ranije, u dobroj meri zaslužan za to što pesme zvuče tako kako zvuče.

Irena: I taj izraz ,,puno rimovanje” mi se mnogo sviđa. Ona rimuje puno, s mesom, i to odlično zvuči. Ne sviđa mi se ta tendencija inovacije šema rimovanja koja u stvari ide ka nerimovanju, mislim da forsiranje nerimovanja ubija rep (kao što mislim da ubija i poeziju). Meni je takav rep dosadan.

Ivan: Slažem se, a sad da se vratimo na pitanje s početka, zašto je zanimljiva, tu je i taj neki očigledan odgovor, žena je, reperka je, nema ih puno kod nas trenutno, naročito ne tako kvalitetnih i provokativnih, a to je odlična kombinacija.

Irena: Da, bravo, eto prilike da naglasim nešto što je meni kao nekome ko ima feministička uverenja i kao ženi koja piše, veoma važno: to je njeno stalno isticanje irelevantnosti pola. Kad ona kaže ,,brat i sestra to je isto, bratstvo sestrinstvo” ili ,,ova sestra je vaš brat”, ili još više ,,keš ne zna za dva pola”, mislim da je poruka prilično jasna: Mimi ne emancipuje žene, nego čoveka. To je znak jedne više svesti, i to je i meni nekakav ideal: ne samo svet u kome ti kao žena dobijaš svoja prava, to je prvi korak, nego svet gde to više nije bitno. Niko te ne pita da li si žensko ili muško, nego si ili čovek ili nisi. Tu je Mimi otišla korak dalje, i svaka joj čast.

Ivan: Potpuno se slažem, a znak više svesti i je i to što je ona u stanju da ti objašnjava sve dok ti ne bude jasno, znači, ponoviće svoj stav više puta u pesmama, a onda je i u intervjuu, recimo, dodatno pojasnila šta je time mislila da kaže, zapravo, krajnje eksplicirala stav. Isti slučaj je, recimo, i sa njenim imenom, nekoliko puta u pesmama je ponovila šta za nju znači MercedeZ, i to svaki put sve eksplicitnije.

Irena: E, pomenuo si dve ključne reči: eksplicitno i stav. Mislim da se svi slažemo da je eksplicitna i da ima neke svoje jasne stavove. Ali, koje su to vrednosti koje ona promoviše; mislim da su to neka pitanja koja se većini ljudi isto nameću…Meni se čini da ona, s jedne strane, govori (i u pesmama i u intervjuima) o slobodama za koje se zalaže, ali s druge strane, bojim se da tu može da postoji i jedna skrivena dogma – jer se ne izjašnjava o drugim slobodama sem o onima koje sama želi da ,,upražnjava“. Jer, veliko je pitanje šta je za koga sloboda. Da li se zalaže za slobodu uopšte, a onda za mene sloboda može da bude da idem u 8 ujutru u čitaonicu ili da pijem sok od đumbira, na isti način na koji za nju to može da bude droga ili promiskuitet ili nešto treće, što je onda pun pogodak, ili se zalaže isključivo za taj životni stil, što je onda ipak na neki način dogmatično.

Ivan: Pa, da, to je problematično. Meni je, recimo, bilo zanimljivo ono što je rekla u intervjuu za beforeafter.rs o tome kako je krajnji cilj naći neku sredinu, i da zato treba biti što eksplicitniji, da bi se napravila ravnoteža između toga i ustaljenog stava u društvu. Sad, pitanje je šta je za nju sredina, da li da postane okej da se ljudi manje drogiraju, recimo, ili da su sve slobode okej? Jer, iz tog intervjua se nekako stiče utisak da je njen stav da svi mladi žele da se drogiraju i budu promiskuitetni, samo što imaju stege. To stvara i otklon kod nekih ljudi, čak su nas eto mnogi pitali što pišemo o njoj. Mi se prvi ne ložimo skroz na tu priču, ali smatramo da je dobra reperka.

Irena: Mislim da mi vrlo dobro znamo da je ta moralistička priča u tumačenju umetnosti odavno prevaziđena: nije, prema tome, dobar rep onaj koji šalje dobru moralnu poruku, nego onaj koji je dobar. Mimi je talentovana reperka i tu nema diskusije. Ona ima svoje pravo da promoviše neki stil života koji se njoj sviđa, kao što i ja imam pravo da budem protiv takvog stava – ali me to neće sprečiti da je razumem kao dobru reperku i da uživam u njenim pesmama.

Ivan: Pa da, to su ta neka pitanja koja se generalno pokreću u vezi sa repom, barem ovim, što bi se reklo, sirovijim, kao, da li treba slušati i pogotovo promovisati takvu vrstu izraza, koja promoviše neke nemoralne stavove. Pitanje je naravno i šta je nemoralno, i da li je išta nemoralno, naročito u umetnosti. Sve je to vrlo relativno, to su možda te stege o kojima ona govori i sa njom se na tom planu slažem. Ne slažem se, ponavljam, sa tim da je to dominantan stav među mladima, ali kao jedan od, prihvatam kao sasvim legitiman, čak mi je i zanimljivo utoliko što mi nije u potpunosti blisko. U svakom slučaju, način na koji ona radi to što radi je meni pre svega privukao pažnju i meni je čak i to samo dovoljno.

*Nismo radili intervju sa Mimi, jer nam je sve već rekla: https://www.youtube.com/watch?v=09QpvXdVzi4

uz kafu ćaskali: Ivan Damnjanović i Irena Plaović

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s