Pozorište / Umetnost

“Kratka priča o Antihristu”

Režija: Andraš Urban

Izvođenja: 12. i 13. mart u 20h, Bitef teatar

link predstave: http://teatar.bitef.rs/2015/02/27/kratka-prica-o-antihristu/

SRT_0391

Predstava “Kratka priča o antihristu” Bitef teatra, prva je beogradska režija Andraša Urbana, jednog od najistaknutijih pozorišnih reditelja u Srbiji danas. Inače prepoznatljiv po vrlo nekonvencionalnoj, gotovo brutalnoj estetici i performativnom izrazu, Andraš je možda najbolji reditelj savremenog, postdramskog pozorišta u našoj zemlji. Bavi se pozorištem tematizujući vrednosti i probleme koji provociraju, na način koji provocira najrazličitija stanja i emocije: revolt, samospoznaju, zgražavanje, bol, otrežnjenje… Predložak ove predstave je delo Vladimira Solovjeva “Tri razgovora: kratka povest o antihristu” – jedan od neretkih izbora ovog reditelja jesu upravo prozna i poetska, nedramska štiva – koji je filozofski spis o ideji tzv. Drugog Hristovog dolaska, tačnije pojavi novog ujedinitelja i mesije. Suštinski, ovaj spis nastao pre celog veka nedvosmisleno može da komunicira i otvori polemiku o poimanju dobra i zla, religije i politike, društva i zakona u sadašnjosti.

Dramaturškinja Jelena Bogavac, uz kompozitorku Irenu Popović, prilično vešto i pametno kontekstualizuje ova pitanja kroz snažne, religiozne tekstove songova i nadgradnju stihova savremenih trash folk hitova kao amblematičnog zla, ali i uopšte gradi dramaturgiju cele predstave koja nedvosmisleno odiše simboličnom i faktičkom militantnošću – vrlo eksplicitno i energično do nasilnog, pet glumica (Marta Bereš, Aniko Kiš, Suzana Lukić, Danijela Petković i Ana Marković), čak većim delom predstave u vojničom kostimu, razračunavaju se sa stavovima i odnosima autora, nas i njih samih o religiji, nasilju, seksualnosti, posvećenosti…

kratka-prica-o-antihristu-bitef

Ono što karakteriše rad ovog reditelja, a što je i ovom prilikom zauzelo takođe značajnu poziciju jesu jaki simbolički elementi i postupci. Mnoštvo prepoznatljivih simbola se rekontekstualizuje ili pak brutalno destruira. Posebno su bitni hrišćanski simboli poput slame, ribe, raspeća, marame na glavi poput bogorodičine, ali i cela vojna oprema koja uključuje oružje, maskirne pantalone, fantomke. Pitanja koja se nameću ovakvim postupcima su kristalno jasna: šta se promenilo za sve ovo vreme? Šta su danas svetinje? Ko su ljudi tih svetinja? Ko danas čuva svetinje, a ko ih uopšte posećuje? Koja je njihova funkcija i koliki je njihov autoritet? Na čemu je on zasnovan? Sve ovo glumice salvama energetskih talasa predstavljaju publici i gotovo zapljuskuju ekstatičnim transom i zaposednutošću prelazeći daleko “preko rampe” ako bismo se ipak poslužili neodgovarajućom retorikom paradigme klasičnog dramskog pozorišta. Posvećenost je toliko izražajna i telesna da obuzima i pokreće bez obzira na senzibilitet i lični ukus gledaoca. One su i žrtve, i veštice, i svetiteljke, i bahantkinje, i vojnici. One bivaju silovane, obljubljene, spaljene, prosvećene i krštene, rođene i ubijene. Bez ikakvih tekovina dramske paradigme u smislu građenja likova, uzročno-posledičnih odnosa, duboko psihološki i emocionalno motivisanih radnji i slično, može se zaključiti da je po sredi snažan, na trenutke “blood and sperm”, perfomerski nastup koji je, po mom mišljenju, vrlo efektan i efektivan, naročito kada se na ovako kritički i direktan način propituju ključni problemi i degradirane vrednosti savremenog trenutka. Telo kao instrument u skorije vreme na beogradskoj dramskoj sceni nije bilo funkcionalnije determinisano i upotrebljeno nego sada. Ovde njih pet sve vreme aktivno, iskreno i predano, svaka prema svojim sposobnostima, apsolutno i bespoštedno upotrebljavaju svoja tela, i glasove naravno, kao medijum za njihovo i naše čulno opažanje. Racionalno promišljanje neumitno sledi nakon fizičkog doživljaja sadržaja koji pljušti po sceni i van nje.

SRT_0545

Scenski elementi u smislu video rada, žive muzike i scenografije zaslužuju takođe poseban tretman iako su neodvojivi od celokupnog utiska. Kao što je pomenuto, rekvizita je vrlo svrsihodne i simboličke prirode. Video rad na pozadinskom zidu scene uobličen je pretežno u vidu krsta u kome se smenjuju različiti prizori, od poznatih umetničkih dela, preko sakralne ikonografije i religioznih simbola do maglovitih i zadimljenih prizora i upečatljivih slika i snimaka koji komentarišu i uspostavljaju ironičan otklon u odnosu na dešavanja na sceni . Sve je praćeno muzikom koja se uživo izvodi i na trenutke jezivo nesvesno podvlači, na trenutke iritantno burgija po glavi gledaoca, a koja je dodatno osnažila vrlo kreativne i britke songove koji se poigravaju religijskim istinama i uobraziljom kombinujući profano i sveto, prepoznato i novo autentično. Teško je razdvojeno komentarisati verbalne i fizičke segmente iako je dramaturgija vrlo fragmentarna i scene se nižu jedna za drugom bez nekog čvrsto i logično ustorjenog narativa. No, svejedno, vrlo je jasna ideja i poruka, te sama hronologija aranžmana scena nije naročito bitna.

SRT_0888-e1421962741341

Iz nekoliko razgovora i posle detaljnog promišljanja i sumiranja utisaka, došlo se do mišljenja da ova predstava nema nikakvu lošu nameru, da nije nikakvo propagiranje ateizma ili blaćenje religije i vere, iako su sredstva prilično silovita, ako ne i nasilna spram tema, već da predstavlja svojevrsni patriotski čin ljubavi, da poziva na suočavanje s prošlošću i hvatanje u koštac sa sadašnošću, da problematizuje velike iluzije, zablude i zlo koje dolazi “iznutra, iz srca”, i prvo organski, a potom i racionalno navodi na introspekciju i kritičko analiziranje i demaskiranje iščašenosti i maligniteta na svim instancama društva polazeći od izmanipulisane individue.

Đorđe Živadinović Grgur

Ceo repertoar Bitef teatra za mart možete pogledati na:

http://teatar.bitef.rs/events/

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s